ورزشگاه آزادی تهران را کامل بشناسید | مشخصات + تاریخچه + لوکیشن آدرس و تصاویر نایاب ☑

ورزشگاه آزادی تهران

عبارات پرجستجو کاربران : ورزشگاه آزادی تهران ، ظرفیت ورزشگاه آزادی ، جایگاه vip ورزشگاه آزادی ، ورزشگاه آزادی in english ، ورزشگاه آزادی location ، vip ورزشگاه آزادی ، قیمت بلیط ورزشگاه آزادی 1401 ، 100 هزار نفر ورزشگاه آزادی ، ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی ، Azadi coplex ، مجموعه ورزشی آزادی ، عضویت مجموعه ورزشی آزادی ، قایقرانی مجموعه ورزشی آزادی ، باشگاه بدنسازی مجموعه ورزشی آزادی ، دریاچه مجموعه ورزشی آزادی ، استخر مجموعه ورزشی آزادی ، حراست مجموعه ورزشی آزادی ، مساحت کل مجموعه ورزشی آزادی ، تنیس مجموعه ورزشی آزادی ، مساحت مجموعه ورزشی آزادی ، مجموعه ورزشی آزادی 2022

دانلود نقشه با کیفیت تهران

سالم خدمت عزیزان و همراهان همیشگی مجموعه ۰۲۱ هوم :

بعد از معرفی محله های مناطق مختلف تهران تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با مجموعه بزرگ ورزشی آزادی و امکانات آن آشنا کنیم ، اگر علاقه مند هستید با امکانات آن آشنا شوید ، با ما در ادامه مقاله همراه باشید :

لوکیشن گوگل استادیوم آزادی

لینک لوکیشن نشان استادیوم آزادی

لینک لوکیشن بلد استادیوم آزادی

تاریخچه ساخت ورزشگاه آزادی :

زمانی که ایران تصمیم گرفت که میزبان دوره هفتم بازی های آسیایی باشد ، نیاز به یه شهرک برای آزمون ورزشکاران داشت ، به همین دلیل در دوره ی حکومت محمد رضا شاه پهلوی ساخت دهکده المپیک و ورزشگاه آزادی در محوطه ی خالی غرب تهران ساخته شدند ، و همچنین نام این ورزشگاه در گذشته آریامهر نام داشت ، که برای بازی های المپیک 1974 با مساحت 141.000 متر مربع ساخته شد.

 

 همچنین این ورزشگاه با رعایت کل اصول بین المللی ساخته و در سال 1353 شمسی به روی عموم باز شد.

 

 این ورزشگاه این روز ها میزبان بازی های داخلی و بین المللی است و بر اساس گزارشات مختلف این مجموعه جزو 20 ورزشگاه برتر دنیا میباشد و از اعتبار بین المللی برخوردار است

طراح مجموعه ورزشی آزادی کیست ؟

این مجموعه توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان بنا شد که دارای 8هکتار زمین چمن ورزشی ، 400 هزار متر مربع فضای ساختمانی ، 45 هکتار چمن تزیینی ، و 145 هکتار فضای جنگلی میباشد.

 

همچنین زمین فوتبال این مجموعه با ابعاد 75 متر مربع و 110 متر مربع یکی از استاندار ترین زمین های فوتبال جهان میباشد.

امکانات مجموعه ورزشی آزادی :

بسیاری از افراد مجموعه ورزشی را با استادیوم سالن 12هزار نفری میشناسند که دارای وسعت و امکانات زیادی مانند، سالن تیراندازی ، پیست اسکیت ، پیست اتومبیل رانی ، پیشت موتورسواری ، پیست کارتینگ ، ساختمان های فدراسیون کنگ فو و تیراندازی والیبال ، ساختمان انجمن ورزش های هوایی ، برج قایقرانی ، مجتمع پنج سالن ، زمین های تنیس ، کمپ تیم های فوتبال و … میباشد.

 

همچنین این مجموعه فرهنگی ورزشی علاوه بر امکاناتی که گفته شد امکانات دیگری مانند ، هتل المپیک ، خوابگاه ،  آتش نشانی و درمانگاه نیز دارد .

استادیوم یکصد هزار نفری آزادی :

این استادیوم صدهزار نفری میزبان بازی های آسیایی 1974 بوده است و بخش معتبر این ورزشگاه میباشد ، که این روز ها علاوه بر بازی های ملی ، میزبان بازی های لیگ برتر دو تیم پرسپولیس و استقلال نیز میباشد .

مراسم گشایش و اولین بازی انجام شده در ورزشگاه آزادی :

اولین مسابقه ای که در استادیوم آزادی برگزار شد نوعی افتتاحیه بود ، بازی دوستانه ای میان تیم های پرسپولیس و کروزیرو بود و زمان برگزاری آن سال 1350 ،27 اسفند بود که در آن زمان پرسپولیس توانست با نتیجه چهار بر دو حریف خود را شکست دهد 

 

 صفر ایرانپارک در این بازی اولین گل را به ثمر رساند و نام او به عنوان اولین گلزن ایرانی در تاریخ استادیوم ثبت شده است.

 

از طرف دیگر اولین بازی دو تیم ایرانی در سال 25 خرداد 1352 بود ، که در این بازی تیم پاس و عقاب تهران در مقابل هم بازی کردند که با دو گل توسط حسین کازرانی و اکبر مالکی به نفع تیم پاس پایان یافت. 

 

این ورزشگاه دارای هفتاد و هشت هزار و صد و شانزده صندلی میباشد ، که قبل از این این ورزشگاه ظرفیت صد هزار نفری را داشت که پس از نصب این صندلی ها تعداد کاهش یافت.

زمین های شماره 2 و 3 مجموعه ورزشی آزادی :

زمین های چمنی به نام هایی زمین شماره دو و سه در اطراف استادیوم صدهزار نفری قرار دارند ، که زمین چمن شماره دو زمینی برای تمرین تیم های ملی فوتبال ، استقلال و پرسپولیس بوده و سالهای سال میزبان ورزشکاران و فوتبالیست ها میباشد .

استخر قهرمانی ورزشگاه آزادی :

این استخر دارای ساختمانی مجهز و شامل استخر قهرمانی ، استخر شیرجه و استخر تمرینی میباشد.

 این ساختمان در سمت چپ ورودی استادیوم دوازده هزار نفری قرار گرفته که ورود به آن از در های شمال و جنوب امکان دارد.

استخر اصلی این مجموعه ابعاد پنجاه دربیست و شیش متر و عمق دو و نیم متر با ده الین شنا و استخر شیرجه با ابعاد بیست در بیست و شش مترو سکوهای 1 ، 3.5 ، 5.7 ، ده متری خود را به عنوان یک استخر حرفه ای مناسب برای بازی های مناسب خود میباشد.

عبارات پرجستجو کاربران : ورزشگاه آزادی تهران ، ظرفیت ورزشگاه آزادی تهران ، ادرس ورزشگاه آزادی تهران ، هواشناسی ورزشگاه آزادی تهران ، استخر ورزشگاه آزادی تهران ، زمان ساخت ورزشگاه آزادی تهران ، عکس ورزشگاه آزادی تهران ، ورزشگاه آزادی تهران کجاست ، ورزشگاه آزادی تهران چند نفره است ، ورزشگاه آزادی تهران 1401 ، ورزشگاه آزادی تهران 100 هزار نفری ، ورزشگاه آزادی تهران 100 هزار نفر ، ورزشگاه آزادی تهران 2022 ، استادیوم آزادی تهران ، ظرفیت استادیوم آزادی تهران ، نقشه استادیوم آزادی تهران ، طراح استادیوم آزادی تهران ، استخر استادیوم آزادی تهران ، استادیوم آزادی کجای تهران است ، استادیوم آزادی در کجای تهران است ، عکس استادیوم آزادی تهران ، شماره استادیوم آزادی تهران ، استادیوم آزادی تهران کجاست

پیست دوچرخه سواری آزادی :

یکی از ویژگی های مجموعه آزادی پیست دوچرخه سواری آزادی میباشد که در سال 1354 شروع به فعالیت کرد ، به مرور زمان آسیب های زیادی به این پیست وارد شد طوری که امکان فعالیت ورزشی در این مکان نبود ، این پیست در سال 1383 توسط متخصصان ایرانی باز سازی و در سالروز آزادی خرمشهر به بهره برداری رسید.

 

این پیست دارای شش هزارو پانصد متر مربع مساحت دارد و جزو بزرگترین پیست خاورمیانه محسوب میشود ، و امکاناتی مانند ، بیست و سه رختکن ، جایگاه ویژه خبرنگاران ، جایگاه وی ای پی برای مهمانان ، دفتر مدیریت ، گنجایش دوهزار و پونصد تماشاچی ، واحد های صداو سیما دارند .

 

این پیست سیصد و سی و سه متر طول و در غرب ورزشگاه قرار گرفته است

پیست اتومبیل رانی آزادی :

پیست اتومبیل رانی استادیوم در سال 1373 با ظرفیت 10.000 نفر و مساحتی تقریبا حدود 32.000 متر مربع ساخته شده است. 

این پیست یکی از بهترین پیست های اتومبیل رانی و موتور سواری کشور است و بخش مهمی از مجموعه ورزشی آزادی میباشد .

پیست اسکیت سواری آزادی :

این پیست یک پیست مخصوص مسابقات رول اسکیت میباشد که با ظرفیت 1.000 نفر در مساحت 32.000 متر مربع ساخته شده است .

پیست موتورسواری آزادی :

پیست موتور سواری مجموعه آزادی در مساحت تقریبا 41 هزار متر مربع و ظرفیت آن مناسب بزای 1500 نفر میباشد.

این پیست موتور سواری یک پیست مسابقات موتور کراس نیز محسوب میشود.

تراپ اسکیت آزادی :

در قسمت جنوبی ترین بخش مجموعه ازادی مرکز تراپ اسکیت با 4 خط تیراندازی کمپلس و 7.100 متر مربع مساحت قرار گرفته است ، این مکان یکی از استاندارد ترین محل برای مسابقات و تمرینات محسوب میشود ، و رفت و آمد به این قسمت از سمت در غربی میباشد.

پیست کارتینگ آزادی :

این پیست در سمت شرقی استادیوم و در سال 1381 تاسیس شد و دارای 30 هزار متر مربع میباشد ، پیست کارتینگ آزادی یکی از بهترین پیست های کارتینگ خاورمیانه است و توسط یک تیم از بزرگ ترین سازندگان با طول 800 و عرض 8 تا 10 متر طراحی و ساخته شده است.

دریاچه مصنوعی مجموعه ورزشی آزادی :

دریاچه مصنوعی آزادی دارای 220 متر مربع مساحت و 600 هزار متر مکعب حجم آب میباشد که یکی از بهترین دریاچه های موجود در کشور مناسب برای انجام ورزش هایی مانند ، کانو ، کانادایی ، اسکی رو آب ، کایاک و… میباشد و همچنین عمق این دریاچه 4 متر میباشد .

زمین تنیس ورزشگاه آزادی :

زمین تنیس این مجموعه در ضلع شمال غربی و دارای 18 زمین تنیس می باشد.

 10 زمین از 18 زمین مخصوص اقایان و 6 زمین به خانم ها اختصاص داده شده است ، هر زمین تنیس با ابعادی بر 20 در40 ساخته شده است و در آنها دوره های آموزشی نیز برگزار میشود .

سالن بسکتبال ورزشگاه آزادی :

این سالن دارای ظرفیت 3000 نفری و دارای استاندارد های مورد نیاز میباشد.

سالن بسکتبال آزادی یکی از 5 سالن مجتمع میباشد.

سالن تیراندازی آزادی :

اگر از سمت در های شرق و غرب وارد شوید به راحتی به سالن تیراندازی دسترسی پیدا میکنید ، سالن های تیراندازی دارای دو مجتمع با سلاح گرم و بادی میباشد که بین فدراسیون تیر اندازی قرار گرفته است.

 

 این مجموعه یکی از زیباترین مجموعه های ورزشگاه آزادی میباشد چون چشم انداز جذاب و منحصر به فردی دارد.

سایت تیر و کمان مجموعه آزادی :

این سالن در قسمت شمال شرقی مجموعه فرهنگی آزادی قرار گرفته است ، و به فدراسیون تیر و کمال اختصاص دارد و مکانی استاندارد و مجهز جهت تمرین و مسابقات در رشته های گوناگون تیر و کمان محسوب میشود.

سالن والیبال ورزشگاه آزادی :

سالن والیبال یکی از سالن های سرپوشیده ی والیبال ورزشگاه آزادی میباشد که دارای 3.000 نفر ظرفیت دارد و جزو یکی از 5 سالن مجموعه میباشد ، این سالن 4.500 متر مربع گنجایش و ابعادی در معادل 44 در 72 متر ساخته شده است. این قسمت در ضلع جنوب شرقی مجموعه قرار گرفته و دارای جایگاه ویژه مهمان ، داوران و خبرنگاران ، کلاس های آموزشی ، رختکن و دارای دو زمین والیبال ساحلی و… میباشد.

تالار وزنه برداری مجموعه ورزشی آزادی :

این سالن با گنجایش ۲۵۰۰ نفر ، یکی از سالن های استاندارد ایران است. این سالن نیز یکی از ۵ سالن مجتمع در مجموعه ورزشی آزادی بوده و با مساحت ۴.۵۰۰ متر مربع و ابعاد ابعاد ۷۲ × ۴۴ متر طراحی و ساخته شده است. این سالن نیز مانند دیگر سالن های موجود دارای امکانات بسیاری مانند رختکن ، کلاس داوران ، جایگاه مهمانان ویژه و خبرنگاران ، تونل ورودی برای ورزشکاران ، جایگاه تماشاچیان ، واحدهای صدا ، برق و… میباشد .

سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی :

سالن کشتی آزادی که با نام خانه کشی ایرانیان نیز معروف میباشد با ظرفیتی حدود بر ۳.۰۰۰ نفر ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

این سالن پیش از آن که سالن تخصصی کشتی باشد ، با عنوان سالن تنیس روی میز مورد استفاده قرار میگرفت .

سالن ووشو ورزشگاه آزادی :

مجتمع وشو سالن تخصصی است که در بخش شرقی مجموعه ورزشی آزادی قرار گرفته است و مکانی برای برگزاری مسابقات و همچنین تمرینات رشته ورزشی ووشو میباشد.

 

این سالن دارای ۶۰۰ نفر ظرفیت بوده و یکی از ۵ سالن مجتمع محسوب میشود.

مجموعه سوارکاری ورزشگاه آزادی :

این سالن ۳۹.۸۴۰ متر مساحت دارد و در بخش جنوب شرقی مجموعه ورزشی آزادی قرار گرفته است.

 

این سالن دارای ۸۰۰ نفر ظرفیت بوده و میتواند در پارکینگ خود ۳۰۰ اتومبیل را جای دهد.

 

مجموعه سوارکاری آزادی دارای فروشگاه ورزشی و کافی شاپ است که سبب شده مراجعه کنندگان از امکانات خوبی برخوردار شوند.

 

از طرف دیگر مانژ این مجموعه از استانداردهای بین المللی برخوردار است و در مسابقات رسمی مورد استفاده قرار میگیرد .

کمپ تیم ملی فوتبال ایران :

این کمپ در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی به کمپ تیم های ملی اختصاص دارد که از سال ۱۳۷۹ محلی برای اعضای تیم ملی حساب میشود ، این کمپ دارای زمینهای فوتبال ، سالن والیبال ، سالن فوتسال ، سالن بدنسازی ، خوابگاهی با ظرفیت ۳۰ نفر ، سالن غذاخوری با ظرفیت ۴۵ نفر ، کلاس آموزشی بزرگ با ظرفیت ۴۵ نفر ، سالن آمفی تئاتر ، اتاق پزشکی ، ساختمان آکادمی فوتبال و… است.

 

 فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی : این بخش در قسمت بالایی استخر قهرمانی آزادی ، ساختمان فدراسیون کونگ فو قرار دارد که دارای سالن تمرینی با متراژ ۴۷۵ بوده و جهت تمرین ورزشکاران این رشته مورد استفاده قرار میگیرد . 

 

برای رفت و آمد به فدراسیون کونگ فو باید از درب غربی مجموعه ورزشی آزادی استفاده میشود.

مشعل ورزشگاه آزادی :

در بخش شرقی ورزشگاه ، مشعلی قرار دارد که بخش جدا نشدنی تمام ورزشگاه های مخصوص المپیک و بازی های آسیایی است.

 

قهرمان دو میدانی ایران و آسیا ، علی باغبانباشی ورزشکاری بود که افتخار روشن کردن این مشعل در سال 1353 هجری شمسی به او واگذار شد.

 

این مشعل بعد از اتمام بازی های آسیایی خاموش و پس از 44 سال و در فینال لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی پرسپولیس یکبار دیگر درخشان گردید .

بازسازی ورزشگاه آزادی :

استادیوم بزرگ شهر تهران که در حالت فشرده گنجایش 100 هزار نفر را دارد ، در حقیقت یک استادیوم 90 هزار نفری بوده
که پذیرای 35 هزار نفر در طبقه پایین و 55 هزار نفر در طبقه بالاست. بازسازی ورزشگاه با هزینه ای بالغ بر 160 میلیارد
تومان در خرداد 1381 توسط شرکت سیمان رزین انجام گرفت و یک سال و نیم طول کشید.

 براساس مقاله ظرفیت ورزشگاه آزادی باید بدانید که در این بازسازی استحکام بخشی ، بازسازی کامل سکو های طبقه اول و عایق کاری کامل رختکن ها انجام گرفت و یک نمایشگر رنگی جایگزین نمایشگر قدیمی شد.

 

در مراحل بعدی ، یک استادیوم 40 هزار نفری سرپوشیده ویژه ورزش بانوان بنا می شود که کلنگ احداثش در 24 مهر 1386 هجری شمسی به زمین خورد .

رویدادهای تاریخی ورزشگاه آزادی :

تهران در این مجموعه شاهد اتفاق های تاریخی فراوانی بوده که به برخی از انها
میزبانی جام ملت های آسیا در سال 1355 شمسی و قهرمانی ایران با تک گل علی پروین برابر کویت ،
حضور پله با تیم سانتوز و توستائو در بازی برابر پرسپولیس ،
میزبانی بازی های اسلامی زنان در سال 2015 میلادی ،
فیلمبرداری فیلم آفساید و بردن جایزه خرس طلایی برلین در سال 2006 میلادی توسط این فیلم،
اجرای کنسرت توسط فرانک سیناترا، خواننده و هنرپیشه شهیر آمریکایی در نوامبر سال 1975 میلادی، میباشند.

اجرای همایش سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی

حضور کریستیانو رونالدو محبوب ترین بازیکن فوتبال در جهان 

میدونستید میتونید با ثبت دیدگاهتون مقاله را تکمیل کنید ؟

5/5 - (3 امتیاز)

نظر

  • حمید
    9 , 04 , 1401 در 9:19 ق.ظ

    ورزشگاه آزادی واقعا جزو یکی از پیشرفته ترین ورزشگاه های کشوره

  • حامد جلالی
    10 , 04 , 1401 در 0:03 ق.ظ

    سلام خسته نباشید
    من خیلی اشنایی با استادیوم آزادی نداشتم از وقتی مقاله شمارو مطالعه کردم مطلع شدم که جقدر این استادیوم بزرگ و پیشرفته و با امکاناته ممنون از سایت خوبتون

  • حاتمی
    10 , 04 , 1401 در 0:17 ق.ظ

    سلام روز بخیر استادیوم ازادی چند سالن ورزشی داره؟

  • حجازی
    10 , 04 , 1401 در 0:20 ق.ظ

    در استادیوم ازادی و سالن هایی که داره بوفه وجود داره؟

  • نرگس لطیفی
    10 , 04 , 1401 در 0:23 ق.ظ

    سالن اسب سواری این مجموعه واقعا بی نظیر و هیجان انگیزه

  • قویدل
    10 , 04 , 1401 در 0:27 ق.ظ

    استادیوم ازادی خیلی پیشرفته و بزرگه فقط یه بدی که داره نبودن بوفه تو این مجموعس

  • فردوسی
    24 , 04 , 1401 در 9:59 ب.ظ

    از نظر من جذاب ترین قسمت مجموعه ازادی پیست موتور سواری و اسب سواری این مجموعه است

  • عباس حسینی
    24 , 04 , 1401 در 10:02 ب.ظ

    خسته نباشید
    من برای دیدن بازی استقلال و مرسپولیس به استادیوم آزادی اومدم و بسیاز نیز لذت بردم، مقاله شما اطلاعاتمون درباره این استادیوم را کامل تر کرده است.

  • امینی
    24 , 04 , 1401 در 10:22 ب.ظ

    من از استادیوم ازادی هیچ اطلاعاتی نداشتم و فقط فک میکردم تنها یه مکان برای فوتبال است، اما بعد از اشنا شدن با سایت خوبتون و خوندن مقاله اطلاعات بسیار خوبی پیدا کردم

  • امیر حقی
    17 , 02 , 1402 در 8:46 ب.ظ

    ممنونم از سایتتون
    توضیحات واقعا کامل بودند مخصوصا عکس های ورزشگاه ازادی تهران

  • رسول
    28 , 06 , 1402 در 6:45 ق.ظ

    فکرشم نمی کردم ورزشگاه آزادی تهران به این بزرگی باشه و این امکانات رو داشته باشه امیدوارم این وضعیت بازسازیش هم درست بشه بتونیم آبرو داری کنیم توی بازی های پیش رو تیم های کشورمون

  • علی
    28 , 06 , 1402 در 6:45 ق.ظ

    ورزشگاه آزادی توی دهکده المپیک منطقه ۲۲ تهران واقع شده؟

افزودن دیدگاه