آشنایی با باغ گیاه شناسی تهران | تصاویر + ویدیو + بررسی + آدرس

نمودار ارزیابی کلی محله

دسترسی های اتوبانی
عالی
دسترسی به مراکز خرید
خوب
آب و هوای محله
عالی
بافت مسکونی
نوساز

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلمات پرجستوجوی کاربران :

باغ گیاهشناسی

باغ گیاهشناسی تهران
قیمت بلیط باغ گیاهشناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران ایام نوروز
باغ گیاه شناسی کجای تهران است
باغ گیاه شناسی تهران ساعت بازدید
باغ گیاه شناسی تهران در پاییز
پیج باغ گیاه شناسی تهران
باغ گیاه شناسی تهران در تابستان
تصاویر باغ گیاه شناسی تهران
تصاویر باغ گیاه شناسی تهران در زمستان
باغ گیاه شناسی تهران چیتگر
باغ گیاه شناسی تهران ساعت کار
باغ گیاه شناسی
باغ ملی گیاه شناسی تهران عکس
باغ گیاه شناسی غرب تهران
باغ گیاه شناسی ملی در تهران کجاست
لوکیشن باغ گیاه شناسی تهران

بلیط باغ گیاه شناسی
خرید بلیط باغ گیاه شناسی
ساعت کار باغ گیاهشناسی
ادرس باغ گیاه شناسی
ورودی باغ گیاه شناسی
نقشه باغ گیاه شناسی
باغ گیاه شناسی ایران
باغ گیاه شناسی امروز باز است؟
باغ گیاه شناسی در پیکان شهر
باغ گیاه شناسی تهران کجاست

با سلام و درود خدمت تمامی بازدیدکنندگان عزیز مجموعه بزرگ ۰۲۱ هوم.با توجه به سلسله مراتب معرفی محله های تهران برای شما عزیزان در این مقاله قصد داریم یکی از بزرگترین و زیباترین جاذبه های گردشگری در استان تهران که در سطح بین‌المللی نیز مطرح است به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

امروزه با توجه به شهری شلوغ با هوای آلوده تهران که متأسفانه در سال های اخیر شدت یافته ، 

مکانی سرسبز و پر از سکوت و زیبایی وجود دارد که با رفتن به آنجا اوقاتی فراموش نشدنی را تجربه خواهید کرد و برای ساعاتی از روز هم که شده از آب و هوای پاک و مطلوب و همچنین فضای دلنشین و چشم اندازی بسیار زیبا برخوردار خواهید بود که  قطعا می‌تواند لحظات خوشی را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد.


این مکان دیدنی و فوق العاده شگفت انگیز باغ گیاه شناسی ملی ایران( باغ گیاه شناسی تهران) نام دارد.


این باغ در محیطی آرام بخش و زیبا احداث شده است،و ضمن گشت و گزار و تفریح در آن می‌توانید با انواع گل ها و گیاهان بومی ایران و جهان آشنا شوید.


باغ گیاه شناسی تهران بزرگترین باغ گیاه شناسی در خاورمیانه است و در بین ۱۰باغ برتر دنیا  از نظر وسعت قرار گرفته است.


در این باغ حدود ۳۰۰۰ گونه از گیاهان درختی،بوته ای و درختچه ای کل دنیا با شرایط خاص نگهداری می‌شوند.


در این باغ انواع گونه های مختلف گیاهی بومی ایران و همچنین بقیه مناطق مختلف دنیا مانند آسیا ، اروپا و آمریکا گرد آوری و کاشت شده اند.

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی کجاست؟

این باغ وسیع یکی از جاهای مهم دیدنی و گردشگری تهران محسوب می‌شود در شمال غربی تهران و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و در اراضی چیتگر در حاشیه اتوبان تهران-کرج (پیکانشهر ) محله سروآزاد قرار گرفته است.

پیشینه تاریخی باغ گیاه شناسی ؛

در سال ۱۳۴۸ عملیات طراحی و احداث این باغ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی  آغاز و نقشه جامع این باغ طراحی شد.

این باغ بی نظیر زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اداره می‌شود و در  در زمینی به مساحت ۱۴۵هکتار احداث شده است و نمونه های ارزشمندی از گیاهان مناطق مختلف ایران و جهان به طور کاملاً علمی و تحت نظر کارشناسان در این فضا نگهداری می‌شود.

 ارتفاع  باغ گیاه شناسی تهران از سطح دریا۱۳۲۰متر بوده و آب و هوای این منطقه نیمه خشک است.میانگین بارندگی  سالانه در این منطقه حدود ۲۴۰میلی متر است.

باغ گیاه شناسی تهران نقش مهمی در زمینه های مختلف از جمله تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی،آموزش عمومی  و آشنا کردن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن ها را برعهده دارد و به عنوان ذخیره ژنتیکی گونه های در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در باغ گیاه شناسی با بهره گیری از روش های مختلف علمی،امکان شناخت گونه های مختلف گیاهی،روش تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی فراهم شده است.

در طراحی و ساخت  این باغ سعی شده است مناظر و چشم اندازی کاملا طبیعی داشته باشد.

از این رو چشم انداز طبیعی سه رشته کوه زاگرس،البرز و هیمالیا در این باغ شبیه سازی شده است.

همچنین وجود شش رودخانه و یک دریاچه نیز به زیبایی این باغ افزوده و به ایجاد فضای طبیعی این باغ کمک کرده است. همچنین برای طبیعی جلوه دادن محیط باغ، سنگ هایی به شکل عمودی و گرد در بین عناصر آب و گیاهان قرار گرفته است و زیبایی خاصی به این مجموعه داده است.

دو آبشار بسیار زیبا نیز در باغ  گیاه شناسی یافت میشود که آب از ارتفاع و در لابه لای صخره ها به روی سنگ ها ریزش می‌کند که دیدن این منظره بسیار چشم نواز و آرامش بخش است.

هدف از تأسیس مجموعه باغ گیاه شناسی ایران(تهران) به منظور،آموزش،پژوهش بر روی گونه های مختلف گیاهی و نمایش آن به علاقمندان این حوزه جمع و نگهداری می‌شوند.

در این باغ رویشگاه های مختلف و متعددی طراحی شده اند که شامل ۷ رویشگاه از جمله؛

رویشگاه هیرکانی،رویشگاه زاگرس،رویشگاه البرز جنوبی،رویشگاه ایرانی-تورانی،باغ پیاز های ایرانی،گلخانه جنوب ایران و باغ میوه های بومی مربوط به ایران است.

۶ رویشگاه نیز از شامل؛رویشگاه هیمالیا،رویشگاه اروپا،چمن زار های آمریکا،رویشگاه قفقاز و رویشگاه چین و ژاپن نیز از رویشگاه های مربوط به خارج از ایران محسوب می‌شوند که به اختصار این رویشگاه ها را شرح می دهیم.

رویشگاه هیرکانی؛

این مجموعه رویشی از مهمترین و قدیمی ترین  مجموعه های موجود در باغ گیاه شناسی است.این مجموعه در سال ۱۳۵۱طراحی و اجرا شده است.

این مجموعه ۱۱قطعه است که گیاهان علفی و چوبی مناطق جلگه ای و ارتفاعات جنگلی خزر در آن کاشت و جمع آوری شده است.

مساحت این رویشگاه حدوداً ۸ هکتار است و همچنین مساحت دریاچه موجود در این رویشگاه حدوداً یک هکتار است.

رویشگاه زاگرس؛

این رویشگاه نیز یکی از رویشگاه های مهم باغ گیاه شناسی به شمار می‌رود.

مساحت این مجموعه حدوداً سه هکتار است و به شکل تپه ماهور طراحی شده است

 

 

.این رویشگاه در سال ۱۳۶۷ طراحی و به شش قطعه تقسیم بندی شده است.در حال حاضر ۴۲گونه ی چوبی و ۳۰گونه ی گیاهی در این مجموعه یافت می‌شود.

 

رویشگاه البرز جنوبی؛

این رویشگاه یکی از مجموعه های مهم این باغ به حساب می‌آید و ویژگی ها و امکانات بارز تری نسبت به بقیه رویشگاه ها دارد.

این رویشگاه در سال ۱۳۸۳ با الهام از طبیعت دامنه های جنوبی سلسله جبل البرز مرکزی ساخته شده است.

برای ساخت رویشگاه البرز خدمات بسیار زیادی انجام شده است به طوری که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ به مدت چهلر سال فشرده و مداوم ساخت آن طول کشیده است.

از اقدامات انجام شده روی این رویشگاه میتوان به :

ساخت تپه ماهور، برقراری جریان آب به صورت مدار بسته ، ایجاد چشمه ، نهر، آبشار، آبگیر و باتلاق اشاره کرد.

این مجموعه یکی غنی ترین رویشگاه های باغ گیاه شناسی به شمار می‌رود که در آن ۲۴۰ گونه  گیاهی جمع آوری شده است.

 

در این مجموعه بسیار تلاش شده تا شرایط محیطی گیاه را به منطقه زیست آنها شبیه سازی کنند.

رویشگاه ایرانی-تورانی؛

این مجموعه با هدف آشنایی با  رویش و پرورش گونه ایرانی تورانی گیاهان احداث شده است که بخش وسیعی از کشور را در بر میگیرد.این مناطق از شمال به کوهپایه سلسله جبال البرز و کوه های شمالی خراسان،از جنوب به منطقه صحارا-سندی،از غرب سلسله جبال زاگرس و از شرق به مرز کشور های افغانستان و پاکستان محدود می‌شود.

باغ پیاز های ایرانی؛

این مجموعه در سال ۱۳۵۲ توسط کارشناسان ایرانی و همچنین همکاری کارشناسان خارجی احداث شده است.در این مجموعه گیاهان پیاز دار و غده دار مناطق  مختلف کشور جمع آوری و با توجه به شرایطی محیطی آن ها کاشته شده اند.برای شبیه سازی شرایط محیطی این گیاهان به شرایط زیستی از شن،خاک زراعی،کود پوسیده و خاک برگ استفاده شده است و مساحت آن حدوداً ۲۱۰۰متر مربع می‌باشد.

گلخانه های جنوبی؛

ساخت این گلخانه در سال ۱۳۸۸ به اتمام رسید.این گلخانه شامل سه بخش است که در بخش اول آن برای نهال های مانگرو است.

بخش دوم آن نسبت به دو بخش دیگر از ارتفاع بالاتری برخوردار است.گونه های درختی این مجموعه شامل نخل و کنار و غیره در آن جمع آوری و نگهداری شده است.

نهال و درختچه های موجود در این مجموعه از مناطق جنوبی کشور جمع آوری و در این محل کاشت شده اند و برای رشد درختان شرایط محیطی را  شبیه سازی کرده اند.

باغ میوه های بومی؛

مجموعه باغ میوه های بومی در سال ۱۳۷۴احداث شد‌.

وسعت این باغ حدوداً ۴/۵هکتار است.در این مجموعه میوه های بومی کشور به منظور انجام تحقیقات باغبانی،ایجاد زمینه آموزشی به بازدیدکنندگان به منظور آشنایی با میوه های بومی و شرایط زیست محیطی درختان و همچنین حفظ ذخیره ژنتیکی گونه درختان و تکثیر میوه های بومی کشور که در حال انقراض هستند پژوهش می‌‌شود.

رویشگاه هیمالیا؛

این رویشگاه در ضلع شرقی باغ گیاه شناسی واقع شده است.مساحت رویشگاه هیمالیا حدوداً سه هکتار است.

هدف از احداث این مجموعه دیدن و آشنایی  با نوع پوشش گیاهی این مناطق،بالا بردن گونه گیاهی و تکمیل کلکسیون های باغ گیاه شناسی و بالا بردن تنوع گیاهی سازگار با شرایط محیطی آب و هوایی ایران است.

رویشگاه اروپا؛

این رویشگاه کلکسیون گیاهی اروپا است و در سال ۱۳۸۳کاشت گیاهی این مجموعه آغاز شد.مساحت رویشگاه اروپا حدوداً چهار هکتار است.ورودی این قطعه با سر در طراحی شده است ترکیب نرده با ستون های  آجری و رز های  رونده این مجموعه را به دو بخش که باهم قرینه هستند تقسیم میکند.  این دو بخش شامل تپه ها،آب نماهای بیضی شکل و پوشش گیاهان دائمی و فصلی را تشکیل می‌دهند.

چمن زار های آمریکا؛

ساخت این کلکسیون گیاهی در سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.این مجموعه ی زیبا و جذاب حدوداً ۱/۵ هکتار مساحت دارد که در آن گیاهان علفی،درخت و درختچه و چمن زار های آمریکای شمالی یافت میشوند.

بیش از چهل نوع گونه مختلف گیاهی در این مجموعه گردآوری شده اند که بیش از ۳۵تای آن ها توانسته اند با شرایط موجود سازگار شوند.

رویشگاه قفقاز؛

کاشت مجموعه گیاهی قفقاز در سال ۱۳۸۵ و در زمینی به مساحت سه هکتار آغاز شد.

این مجموعه در مجاورت قطعه خزر به منظور کاشت گونه های قفقاز  بنا شده است.

رویشگاه قفقاز به پنج قسمت تقسیم می‌شود که هر قسمت از این مجموعه شامل یک نوع پوشش گیاهی است.قسمت شرقی و شمالی این مجموعه شامل درختان مازو و اوری است.قسمت جنوب شرقی دارای درختان آزاد،در غرب و جنوب غرب گونه افرا و در قسمت شمال غربی درختان بارانک کاشته شده و نگهداری می‌شوند.

رویشگاه چین و ژاپن؛

این رویشگاه در زمینی به مساحت ۳/۲هکتار احداث شده است.سبک این نوع پوشش بسیار معروف بوده و در طراحی و معماری اروپایی ها کاربرد و طرفداران زیادی دارد.

در طراحی این رویشگاه سعی شده همه چیز در مقیاس کوچک تر و با جزئیات دقیق ساخته شود  تا بتواند جلوه ای طبیعی به مخاطب انتقال دهد.

در این رویشگاه بیش از ۱۶۰ گونه گیاهی جمع آوری و نگهداری می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده و معرفی رویشگاه های مختلف ایران و جهان مجموعه های دیگری در باغ گیاه‌شناسی وجود دارد که آنها را نیز به صورت مختصر برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

کلکسیون های موضوعی؛

کلکسیون های موضوعی باغ گیاه شناسی شامل مواردی است که در آن گونه مختلف گیاهان بر اساس کاربرد و خواص در مجموعه های مختلفی قرار گرفته اند‌.

 

این مجموعه ها شامل موارد زیر است ؛

 

قطعه آموزشی و نمایشی؛ این مجموعه حدوداً ۱/۵ هکتار  مساحت دارد و در سال ۱۳۶۸ تاسیس شده است.

 

این مجموعه دارای باغ گیاهان پیازی ، گیاهان معطر و علفی ، باغ سبزیجات ایرانی ، باغ میوه سنتی ایرانی ، برکه گیاهان آبزی است.

 

در این باغ قطعات آزمایشی جهت آزمایش گیاهان در شرایط مختلف زیستی نیز وجود دارد.

در این باغ نمایشی چند نمونه باغچه با مساحت های کوچک طراحی و کاشت شده اند که نشان دهنده الگویی خاص جهت ایجاد فضای سبز در منازل است.

باغ سیستماتیک؛

این مجموعه در زمینی به مساحت حدوداً ۸ هکتار ساخته شده است.

مجموعه گیاهان موجود در باغ سیستماتیک بر اساس نوع تیره گیاهی مختلف و قدمت پیدایش آنها به ترتیب از گونه های گیاهی کهن به جدید کاشت شده اند.

ارزش آموزشی و تحقیقاتی باغ سیستماتیک بسیار بالا است به طوری که در کشور های پیشرفته نیز اقدام به تأسیس این مجموعه کلکسیونی کرده اند.

تأسیس این مجموعه دستاوردهای زیادی نیز داشته است که عبارتند از:

استقرار بیش از ۶۰۰ گونه از ۱۰۰ تیره گیاهان مختلف

فراهم شدن مجموعه ای ارزشمند از گونه های مختلف گیاهی  برای امور آموزشی و تحقیقاتی

فراهم شدن مکانی برای آشنایی و آموزش  برای دانشجویان  رشته علوم کشاورزی و علوم گیاهی

و همچنین بازدید عموم برای آشنایی با گونه های گیاهی متعدد و ارزش آن ها در محیط زیست است.

باغ گیاهان صنعتی و دارویی؛

این مجموعه یکی از زیباترین قسمت های باغ گیاه شناسی به شمار می‌رود و در سال ۱۳۷۳ احداث شده است.

 

مساحت این باغ زیبا حدوداً ۵ هکتار است که طراحی و ساخت آن حدوداً ۱۳ سال طول کشیده است.

 

 

تنوع زیاد گیاهی در این بخش شامل گیاهان با خواص دارویی و معطر و کاربری صنعتی باعث شده یکی از زیبا ترین و دلنواز ترین بخش های باغ گیاه شناسی برای بازدیدکنندگان فراهم شود.

 

 

در این مجموعه بیش از ۹۰ تیره مختلف گیاهی وجود دارد.

 

آبراتوم

 

این مجموعه در ضلع جنوب غربی باغ گیاه شناسی احداث شده و مساحت آن حدوداً ۱۴ هکتار است.

 

مراحل ساخت این مجموعه در سال ۱۳۷۶ آغاز شده و مراحل  اجرایی آن در سال ۱۳۸۵ پایان یافته است.

 

در این مجموعه گونه های مختلف گیاهی ، درختان ، درختچه های بومی و غیر بومی وجود دارد که هدف از احداث این مجموعه آشنایی و آموزش و تحقیقات گونه های مختلف گیاهی و همچنین جنبه ی تفریحی دارد.

جنگل و گردشگاه شاکای

 این مجموعه در سال ۱۳۵۳ احداث شده است و در ضلع شمالی باغ گیاه شناسی قرار گرفته است.مساحت این مجموعه زیبا و وسیع ۲۴ هکتار است.

در این مجموعه درختان بلند و سایه دار  متعدد و مختلفی استقرار یافته اند.

این بخش توسط باغ میوه و دریاچه ذخیره آب به دو قسمت  جنگل و گردشگاه تقسیم شده است.

همچنین در این مجموعه آلاچیق ، رستوران و سرویس بهداشتی جهت رفاه بازدیدکنندگان احداث شده است.

در بخش شرقی این مجموعه نیز مجموعه های ورزشی جهت  استفاده کارمندان احداث شده است.

باغ صخره‌ای

 این بخش از قدیمی ترین مجموعه های باغ گیاه شناسی به شمار می‌رود که مساحت آن حدوداً ۷ هکتار است.

 

گونه های گیاهی این مجموعه عمدتاً از خارج کشور تهیه و گردآوری شده است که شامل سه بخش صخره ای ، آبشار و نمایشی است.

 

در این مجموعه ۷۰ گونه درختی و درختچه ای و بیش از ۲۰۰ نوع گونه علفی وجود دارد.

 

 

 

میدان مرکزی ، باغ رز و چهار باغ ایرانی ؛ این مجموعه در مرکز باغ گیاه شناسی قرار گرفته است و مساحت آن تقریباً ۷/۵ هکتار است.

 

عملیات اجرایی این باغ در سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

 

گیاهان موجود در این مجموعه شامل ترکیبی از گیاهان فصلی و گیاهان پوششی است.

 

در این مجموعه نیز  بیش از ۸۰ نوع  گل رز در طرح ها و رنگ های مختلف کاشت شده است که از اوایل بهار تا اواسط پاییز گل می‌دهند.

پهن برگان همیشه سبز

این مجموعه در سال ۱۳۸۴ احداث شده و در ضلع شمالی قطعه قفقاز قرار گرفته است.

پوشش های این مجموعه ترکیبی از درختان و درختچه های  بومی و غیر بومی همیشه سبز تشکیل می‌دهند.

 

باغ های اقماری ؛ در مجموعه باغ گیاه شناسی باغ های اقماری متعددی وجود دارد.

 

 

باغ گیاه شناسی نوشهر ، باغ گیاه شناسی فدک ، باغ گیاه شناسی زاگرس در خرم آباد ، باغ گیاهان دارویی در همدان ، باغ گیاهان کویری در کاشان و یزد جزو باغ های اقماری باغ گیاه شناسی به شمار می‌روند.

موزه حشرات باغ گیاه شناسی ؛

در باغ گیاه‌شناسی ، موزه حشرات نیز در سال ۱۳۹۷ احداث شده است.

 

این موزه یکی از جالب ترین موزه ها برای علاقمندان به دنیای حشرات است که در آن بیش از ۳۰هزار نمونه از گونه های مختلف حشرات از ایران و سایر نقاط جهان گرد آوری شده و در معرض نمایش برای عموم قرار گرفته است.

از دیگر امکانات باغ گیاه شناسی؛

امکان خرید، آموزش و  پرورش گونه های مختلف گیاهی نقاط مختلف ایران و جهان.

و همچنین امکاناتی مانند رستوران ، آلاچیق ، پارکینگ و سرویس بهداشتی برای رفاه حال بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

 

ساعت کاری مجموعه گیاه شناسی برای بازدید کنندگان و علاقمندان ؛

 

 

 

 بازدید از باغ گیاه شناسی همه روزه از ساعت ۹ صبح آغاز میشود و تا ۱۸:۳۰ ادامه پیدا می‌کند.

 

 

دسترسی به باغ گیاه شناسی؛

 

 

برای دسترسی به این مجموعه بکر و بی نظیر شما عزیزان میتوانید از طریق اتوبان تهران-کرج از خروجی پیکان شهر به سمت آزاد شهر ، بیست متری سرو آزاد،بلوار باغ گیاه شناسی بروید.

 

 

این باغ از طریق مترو نیز دسترسی دارد و شما میتوانید از طریق ایستگاه متروی ایران خودرو و یا ایستگاه مترو وردآورد رفته و از آنجا با تاکسی به سمت بلوار گیاه شناسی بروید

میدونستید میتونید با ثبت دیدگاهتون مقاله را تکمیل کنید ؟

5/5 - (6 امتیاز)

نظر

  • محمد نادری
    20 , 05 , 1401 در 1:11 ق.ظ

    باغ ملی گیاه شناسی خیلی خوشگل و بی نظیره

افزودن دیدگاه